Młody jęczmień – nie tylko na odchudzanie!

0
168

Jęczmień to zboże pochodzące z rodziny wiechlinowatych. Istnieje ok. 25 gatunków jęczmienia, które najlepiej rosną w strefach umiarkowanych, na półkuli północnej. Szczególnym „rodzajem” jęczmienia, który ostatnio zyskuje na popularności, jest młody jęczmień. To suplement diety, który posiada wiele dobroczynnych właściwości, w tym te które najbardziej go rozsławiły czyli właściwości odchudzające.

To działanie młodego jęczmienia sprawia, że chętnie sięgają po niego osoby, które chcą pozbyć się kilku dodatkowych kilogramów. Młody jęczmień jest też elementem diety ulubionym przez cele brytów. Szczególnie popularne jest picie soku z młodego i zielonego jęczmienia. Taki napój nie jest jednak odkryciem, już w starożytnych czasach sok z jęczmienia był składnikiem diety gladiatorów. Młody jęczmień jest często nazywany „najlepszym fast-foodem natury”.

1Cechy charakterystyczne i skład

Młody jęczmień ma intensywnie zielony kolor, a dzieje się tak za sprawą chlorofilu – składnika, którego zawartość w jęczmieniu jest szczególnie wysoka. Już sam chlorofil jest cennym składnikiem, który posiada szerokie prozdrowotne działanie: m.in. stosuje się go w leczeniu anemii, w celu oczyszczania organizmu z toksyn, wzmacniania układu krwionośnego oraz immunologicznego czy w przypadku ran, które wolno się goją. Chlorofil jest też świetnym antyoksydantem i pomaga niszczyć wolne rodniki, szkodliwe dla ludzkiego organizmu.

Zielony, młody jęczmień jest prawdziwą bombą witaminową oraz bogatym źródłem minerałów: zawiera witaminy z grupy B, C (więcej niż sok pomarańczowy), E, K, beta-karoten (więcej niż marchew), kwas foliowy oraz cenne minerały tkj. magnez (zapobiegający skurczom mięśni), potas, żelazo (zapobieganie anemii), wapń (mocne kości), fosfor, mangan, chrom, selen (eliminowanie wolnych rodników i zapobieganie nowotworom), cynk oraz krzem (wzmacniające włosy i paznokcie), bor oraz sód. Zielony jęczmień jest również cennym źródłem aminokwasów oraz błonnika pokarmowego o właściwościach regulujących procesy trawienne i wspomagających odchudzanie.

Dla porównania 1 łyżeczka sproszkowanego jęczmienia, zmieszana z 1 szklanką wody, zawiera tyle samo witamin oraz minerałów co cała główka brokułów. Wg naukowców jęczmień zawiera 25-krotność potasu, 37-krotność wapnia, 2-krotność magnezu i 5-krotność żelaza zawartych w pszenicy.

2Właściwości młodego jęczmienia

Młody jęczmień zarówno w proszku jak i rozpuszczony posiada intensywny zielony kolor ze względu na dużą zawartość chlorofilu

Młody jęczmień posiada wiele właściwości leczniczych, należą do nich m.in.:

  1. Właściwości odchudzające

To te najbardziej pożądane właściwości jęczmienia. Zielony jęczmień zawiera składniki, które wpływają na przyspieszenie tempa przemiany materii. Jęczmień zawiera dużą ilość błonnika, który po spożyciu zapewnia uczucie sytości, dzięki czemu człowiek jest w stanie spożyć mniej. Błonnik skutecznie wypełnia żołądek, a uczucie najedzen
ia utrzymuje się przez dłuższy czas. Błonnik powoduje mniejsze odkładanie się tłuszczu, wspomaga spalanie węglowodanów oraz reguluje poziom cholesterolu i cukru we krwi.

Jęczmień ma również działanie poprawiające perystaltykę jelit i usprawniające
funkcjonowanie układu pokarmowego.
Jest stosowany w przypadku zaparć, dzięki czemu pomaga w trawieniu. Oczywiście jak każdy suplement diety jęczmień może jedynie wspomóc proces odchudzania, ale nie doprowadzi do utraty nadmiarowych kilogramów jeśli nie będziemy ćwiczyć oraz stosować zdrowej, zbilansowanej diety. Jęczmień jest jedynie wspomagaczem, a połączenie go z aktywnością fizyczną i zdrowym odżywaniem da pożądane efekty.

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Rural Development Administration pędy młodego jęczmienia spożywane regularnie powodują o 8 % większą utratę wagi niż w przypadku osób, które nie włączyły jęczmienia do swojej diety. Dodatkowo zawartość tkanki tłuszczowej u osób, które spożywają jęczmień była niższa niż w tej drugiej grupie.

  1. Właściwości odżywcze

Młody jęczmień posiada szereg właściwości odżywczych, pozwala na uzupełnienie braków w organizmie, ale również przywraca równowagę pozbywając się nadmiernej kwasowości i pomagając utrzymać równowagę kwasowo-zasadową. Odpowiednie odżywienie organizmu pozwala na pozbycie się uczucia zmęczenia i zminimalizowanie skutków stresu.

  1. Właściwości antyoksydacyjne

Młody jęczmień ma aż 500 razy większe działanie antyoksydacyjne niż witamina E. Te właściwości sprawiają, że organizm wolniej się starzeje, a co więcej sok z zielonego jęczmienia ma właściwości pozwalające na odbudowywanie się DNA komórek, przez co może nawet wspomagać odbudowę zniszczonych komórek skóry,. Dodatkowo młody jęczmień minimalizuje ryzyka pojawieni
a się choroby Parkinsona, astmy oskrzelowej oraz nowotworów.

  1. Działanie przeciwzapalne i antywirusowe

Jęczmień ma działanie przeciwzapalne oraz przeciwwirusowe, a to wszystko za sprawą zawartego w nim chlorofilu. Młody jęczmień jest też świetnym przeciwutleniaczem  z uwagi na wysoką zawartość witaminy C, E i beta-karotenu. Młody jęczmień jest stosowany w walce z trądzikiem, a także wrzodami. Zmniejszając stany zapalne łagodzi bóle żołądka oraz stawów.

  1. Działanie antynowotworowe

Młody jęczmień z uwagi na zawartość błonnika reguluję pracę układu pokarmowego, a tym samym minimalizuje ryzyko zachorowania na raka jelita grubego.

  1. Wspomaganie pracy układu nerwowego

Zawarty w jęczmieniu magnez pozytywnie wpływa na pracę układu nerwowego, pomaga zmniejszyć odczuwanie stresu, uspokaja, a dodatkowo minimalizuje bóle i zawroty głowy, które niekiedy są również powiązane ze stresem. Jęczmień zawiera również kwas foliowy, który jest szczególnie ważny dla kobiet w ciąży – kwas foliowy ma bezpośredni wpływ na układ nerwowy rozwijającego się dziecka.

  1. Wspomaganie leczenia cukrzycy i chorób serca

Zawartość potasu oraz magnezu w jęczmieniu sprzyja lepszej pracy układu krążenia oraz reguluje pracę serca. Witamina K zawarta w jęczmieniu odpowiada za odpowiednie krzepnięcie krwi. Żelazo natomiast odpowiada za dostarczanie tlenu do komórek ciała, utrzymuje produkcję czerwonych krwinek na odpowiednim poziomie, a  tym samym zapobiega powstawaniu anemii.

  1. Działanie odświeżające, niwelujące przykry zapach z ust

3Sposób spożycia

Wysuszenie trawa jęczmiennej w wysokiej temperaturze pozwoli na otrzymanie sproszkowanego młodego jęczmienia.

Młody jęczmień na rynku dostępny jest pod różnymi postaciami: w formie tabletek oraz proszku. Jęczmień w proszku jest tańszy od tabletek, może być stosowany na różne sposoby, ale niestety po zmieszaniu go z wodą szybko traci cenne właściwości, a jego gorzkawy smak może być odrobinę zniechęcający. Jęczmień w postaci tabletek zdecydowanie bardziej przypadnie do gustu osobom, które żyją w ciągłym pędzie.

To rozwiązanie jest bezsmakowe, tabletki są dużo wygodniejsze – można je przyjmować w dowolnym miejscu oraz nie trzeba się martwić o odpowiednią wielkość dawki jęczmienia. Tabletki są też bogatsze w błonnik niż proszek co sprawia, że mają mocniejsze właściwości odchudzające. Proszek z soku jęczmienia kosztuje od 70 do 180 zł za 300 gramów, a 60 tabletek kosztuje 20 zł. Najbardziej popularne sposoby na włączenie zielonego jęczmienia do codziennej diety to:

  1. Napój z zielonego jęczmienia

1 łyżeczkę proszku z zielonego jęczmienia należy rozpuścić w 1 szklance letniej wody (lub soku) i spożywać na ok. 30 min przed posiłkiem. Taki napój należy spożywać 2 razy dziennie. Ważne, aby napój wypijać od razu po przygotowaniu, ponieważ już w ciągu kilku minut jęczmień zalany wodą traci swoje właściwości.

  1. Jako składnik potraw

Młody sproszkowany jęczmień z powodzeniem może być stosowany jako dodatek do sałatek, jogurtów, płatków, koktajlów, shake’ów czy innych dań.

Ciekawostka

Zielony jęczmień może być dostępny w 2 formach:

  • sproszkowany sok z jęczmienia pozyskiwany jest poprzez wyciśnięcie soku z młodej trawy jęczmienia, odparowanie wody pod ciśnieniem i w niskiej temperaturze. W tej formie jęczmień zachowuje swoje właściwości, które są lepiej przyswajalne dla organizmu, ale nie zawierają błonnika.
  • rozdrobniona trawa jęczmienna – sposób pozyskiwania trawy czyli suszenie młodego jęczmienia w wyższej temperaturze,  powoduje utlenienie się składników odżywczych, a tym samym zmniejsza właściwości odżywcze jęczmienia. Trawa jest jednak bogata w błonnik, ale z tego powodu właściwości odżywcze są gorzej przyswajane przez organizm.

Młody jęczmień to ważny suplement diety. Nazywany jest zieloną krwią i zielonym mlekiem, z uwagi na dużą zawartość minerałów, witamin oraz cennych aminokwasów. Jego zasięg działania jest niezwykle szeroki, ale z pewnością najbardziej cenione z jego właściwości to te odchudzające. Nadwaga i otyłość to choroba cywilizacyjna XXI wieku.

Chociaż samo spożywanie młodego jęczmienia, niezależnie w jakiej postaci, nie zapewni nam zgrabnej figury i odpowiedniej wagi, ale z pewnością może wspomóc organizm w walce o zdrowie. Stosując młody jęczmień należy nadal pamiętać o codziennej aktywności fizycznej i stosowaniu zdrowej, niskotłuszczowej diety, a efekty tej cudownej rośliny z pewnością będą zadowalające.

Młody jęczmień – nie tylko na odchudzanie!
4.25 (85%) 8 głos