Częste bóle głowy – To może być Migrena!

0
480

Migrena jest chorobą przewlekłą powodującą uciążliwe bóle głowy. Migrenowy ból głowy jest najbardziej symptomatycznym i dotkliwym objawem migreny. Szacuje się, że na migrenę może cierpieć nawet do 20% populacji. Zarówno częstotliwość występowania jak i skala bólu migrenowego, który może paraliżować życie codzienne pacjenta sprawiają, że choroba wciąż stanowi poważne wyzwanie dla medycyny.

Nie każdy ból głowy to migrena. Migrenę od innych bólów głowy wyróżnia kilka cech:

  • Ból ma charakter napadowy, jest określany jako tętniący,
  • Ból migrenowy zwykle zaczyna się jednostronnie,
  • Migrenowy ból jest silny i występuje przewlekle,
  • Napady migrenowego bólu mogą trwać od 4 do 72 godzin,
  • Ból może pojawić się w cyklach kilkunastominutowych lub trwać nieprzerwanie parę godzin,
  • Napady bólu migrenowego są nawracające, w zależności od pacjenta przerwy pomiędzy atakami mogą trwać od kilku dni do kilku miesięcy,
  • Ból migrenowy, jest na tyle dokuczliwy, że ogranicza codzienną aktywność życiową chorego.

Kto choruje na migrenę?

Migrena jest chorobą, na którą choruje większa ilość kobiet niż mężczyzn. Ta dysproporcja pogłębia się zwłaszcza po okresie dojrzewania. Najczęściej zapadają na nią osoby w średnim wieku. W tym czasie cierpieć na nią może nawet 25% kobiet i blisko 10% mężczyzn. Przypadłość ta występuje jednak nie tylko u osób dorosłych, ale i dzieci, wśród których występowanie migreny kształ- tuje się na poziomie 4-5% ogółu chłopców i dziewcząt do 12 roku życia.Po tym czasie zachorowalność na migrenę gwałtownie rośnie, co dotyka przede wszystkim dziewczęta i kobiety. Wraz z menopauzą, jak i postępującym starzeniem, migrena w większości przypadków ustępuje zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Ocenia się, że na migrenę cierpi zaledwie 5% siedemdziesięciolatków. Najczęściej choroba trwa całe życie z okresami zaostrzeń i remisji. Zdarza się czasami, że choroba może ustąpić w czasie ciąży.

Istnieją dwie zasadnicze odmiany migreny.

Migrena bez aury jest najczęściej spotykaną postacią migreny – dotyka ona blisko 80% osób cierpiących na tę chorobę. Niekiedy jednak ból obejmuje oczodół lub partię czoła. Cechą charakterystyczną jest jednostronność występowania dolegliwości. Ból nie jest jednak jedynym objawem kojarzonym z migreną. Pacjentom dają się we znaki przebiegające w napadzie migreny nudności, prowadzące czasem do wymiotów. Innymi dolegliwościami są nadwrażliwość na zapachy, dźwięki oraz światło.

Migrena z aurą występuje rzadziej i dotyczy ona 15% ogółu chorych na migrenę. Cechują ją przede wszystkim objawy wzrokowe – sierpowate lub zygzakowate miraże, pulsujące lub błyszczące punkty bądź ciemne plamki występujące głównie po jednej stronie. Migrena mo- że przybierać formę ograniczenia pola widzenia (niekiedy nawet dosyć znacznego) lub „śnieżenia”. Niekiedy dochodzi do zniekształcenia postrzeganego obrazu. Na aurę mogą również składać się zawroty głowy i utrata łaknienia. Innymi cechami migreny z aurą jest możliwość pojawienia się okresowego drętwienia kończyn, trudności w mówieniu i koncentracji.

Leczenie migreny

Niestety migrena jest chorobą, której nie da się całkowicie wyleczyć. Możliwe jest jedynie zmniejszenie liczby napadów i przede wszystkim złagodzenie towarzyszących jej dolegliwości. Jeśli nie wiesz, co powoduje u Ciebie napady migreny i nie udało Ci się jej uniknąć, powinieneś wiedzieć o tym, jak postępować aby chociaż częściowo złagodzić jej objawy.

W pierwszej kolejności zasłoń okna i  zgaś światło, ponieważ przy migrenie odczuwa się światłowstręt (tzw. fotofobia) – zalecane jest przebywanie wtedy w zaciemnionym pomieszczeniu. Powinieneś również wyłączyć telewizję oraz muzykę aby zapewnić sobie odpoczynek w ciszy i spokoju. Wypij więc słodzoną herbatę, weź tabletki przeciwbólowe, przygotuj sobie zimne okłady na czoło, połóż się do łóżka i postaraj się zasnąć. Może się to okazać trudne. Są osoby, którym uda się zasnąć mimo uciążliwych dolegliwości migrenowych.

Jednym ze sposobów na ataki migreny są tryptany (są one dostępne na receptę). Stosowanie ich jest możliwe w dowolnym momencie ataku. Zalecane jest także sięganie po ziołowe preparaty uspokajające, np. ekstraktu z krwawnika pospolitego. Przyjmowanie magnezu w dawce 600 mg na dobę oraz witaminy B2 powinno wpłynąć na wzrost sprawności przemiany energetycznej. Jeśli na pojawianie się migreny mają wpływ czynniki psychologiczne, należy zmienić styl życia (uregulować tryb życia) i unikać sytuacji wywołujących stres.

Pomocne mogą się okazać również leki przeciwwymiotne, o ile występują u  Ciebie dolegliwości wymagające takich środków.

Po rozpoznaniu choroby, przy pierwszych napadach pacjent może nie wiedzieć, co dokładnie powinien zrobić, by poradzić sobie z bólem. Dlatego niezmiernie istotne jest pozostanie pod ścisłą kontrolą lekarską (najlepiej lekarza neurologa). Ważne jest obserwowanie swojego organizmu, tak aby wiedzieć, co w danym przypadku przynosi najlepsze rezultaty, pozwoli na złagodzenie bólu i szybszy powrót do normalnej aktywności.

Jak unikać ataków migreny?

Powszechnie wiadomo, że niektóre czynniki sprzyjają występowaniu ataków migreny. W celu uniknięcia napadów choroby lub przynajmniej zmniejszenia ich częstotliwości ważne jest przestrzeganie pewnych zasad:

  • regularne godziny pracy i odpoczynku – należy dbać o spokojne tempo życia, unikać stresu który podobnie jak lęk i  niepokój mogą powodować wystąpienie dolegliwości,
  • regularny sen – organizm powinien przyzwyczaić się do stałej ilości snu, ataki może spowodować zarówno niedobór jak i nadmiar snu,
  • unikanie nadmiernych, intensywnych wysiłków fizycznych;
  • dbanie o dietę, najlepiej starać się spożywać posiłki o stałych porach dnia; z  jadłospisu powinniśmy wykluczać produkty potencjalnie prowokujące napady migreny takie jak: czekolada, kakao, mleko, ser, orzechy, jaja, pomidory, seler, owoce cytrusowe, banany, marynaty, czerwone wino, wermut; także glutaminian sodowy i  azotany, które są dodawane do wielu produktów;
  • diety odchudzające i unikanie posiłków może dolegliwości nasilić;
  • należy ograniczyć spożywanie kofeiny i teiny, a także leków przeciwbólowych;
  • trzeba dbać o prawidłową postawę ciała, unikać pochylania głowy ku przodowi;
  • napady migreny mogą być wywołane przez błyskające światło, błyski, flesze, hałas, mocne i intensywne zapachy,
  • po spożyciu niektórych leków może wystąpić napad migreny – doustne leki antykoncepcyjne, hormonalna terapia zastępcza, niektóre leki krążeniowe, histamina.

Modyfikacja stylu życia może pomóc zapobiegać napadom migreny. Należy pamiętać, iż ataki występują częściej w okolicznościach na które nie mamy wpływu np. podczas miesiączki czy zmiany pogody.

 

Ciekawe informacje o migrenie i zalecaniach żywieniowych w migrenie znajdziecie na blogu Alergicznedziecko w tym wpisie

Częste bóle głowy – To może być Migrena!
5 (100%) 2 głos

Zainteresowaliśmy Ciebie artykułem? Masz pytania, propozycje lub wątpliwości? Możesz do nas napisać: redakcja@drogazdrowia.pl. Bądź z nami w kontakcie i dołącz do naszego fanpage'a - Droga Zdrowia

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here