Gastrolog

Gastrolog to lekarz specjalizujący się w chorobach przewodu pokarmowego. Do najczęstszych schorzeń gastrycznych należą: wrzody żołądka i dwunastnicy, choroba refluksowa przełyku, dyspepsja, zespól jelita drażliwego, celiakia, nieswoiste zapalenia jelit. Wizyta u specjalisty  pomoże Ci zwalczyć dolegliwości, z którymi być może borykasz się już od dłuższego czasu.

1Jak przygotować się do wizyty?

Pamiętaj o higienie osobistej!

Włóż wygodne ubrania, które w prosty i szybki sposób będziesz mógł ściągnąć w celu badania.

Wizyta u lekarza specjalisty często związana jest z niepotrzebnym stresem. Największy problem dla pacjentów stanowi rozebranie się. Pamiętajmy, że lekarz widział już wiele przypadków i te obawy są zbędne.

Idąc na pierwszą wizytę do gastrologa nie musisz być na czczo. Najlepiej zjedz lekkostrawny posiłek, który nie wywoła wzdęć.

Weź ze sobą wyniki badań, karty wypisowe z poprzednich hospitalizacji. Wszystko to może przybliżyć lekarza do trafnej diagnozy.

Spisz czytelnie na kartce leki, które przyjmujesz.

2Jak wygląda wizyta u gastrologa?

Na początku specjalista  przeprowadzi z Tobą szczegółową rozmowę, w której wypyta o Twoje obecne dolegliwości, dotychczasowe schorzenia, styl życia i dietę. Ważne jest abyś  precyzyjnie i jasno odpowiadał na każde pytanie. Następnie przejdzie do badania fizykalnego. Skupi się głównie na jamie brzusznej, sprawdzi m. in. czy występuje bolesność podczas ucisku, czy nie ma patologicznych oporów, czy wątroba nie jest powiększona. Czasem  zdarza się, że lekarz uzna za konieczne wykonanie tzw. badania per rectum. Zabieg ten, choć nie jest lubiany przez pacjentów, może przynieść  wiele cennych informacji o stanie Twojego zdrowia. Po obejrzeniu  dotychczasowych wyników badań gastrolog przedstawi dalszy plan leczenia.

3Kiedy należy wybrać się do gastrologa.

O wizycie u lekarza powinieneś pomyśleć, gdy występują u Ciebie objawy takie jak: zaburzenia połykania, ból przy połykaniu, trudności w przyjmowaniu stałych pokarmów, uporczywa zgaga, wzdęcia, kolkowe lub przewlekłe bóle brzucha, zaparcia, krew przy oddawaniu stolca, ciemne zabarwienie stolca, fusowate wymioty, wymioty treścią krwistą,  długo trwająca biegunka, tłuszczowe stolce, żółtaczka, szybka utrata masy ciała.

4Badania gastrologiczne

W zależności od objawów lekarz może zlecić Ci różne badania diagnostyczne. W ostatnim czasie do najpopularniejszych i najcenniejszych diagnostycznie należą tzw. badania endoskopowe: gastroskopia i kolonoskopia.

Gastroskopia to badanie górnego odcinka przewodu pokarmowego. Lekarz przez jamę ustną wprowadza giętki przewód, na końcu którego umieszczona jest kamera wraz ze żródłem światła. Powoli i delikatnie przesuwając  głębiej owe narzędzie, gastrolog  może na ekranie monitora obserwować  wygląd przełyku, żołądka i dwunastnicy.  Badanie to nie jest bolesne, jednak powoduje uczucie dyskomfortu ze względu na pobudzanie odruchu wymiotnego. W czasie trwania zabiegu można pobrać wycinki do badania histopatologicznego , możliwe jest także zatamowanie niewielkich krwawień oraz usunięcie polipów błony śluzowej. Niekiedy (najczęściej u dzieci) gastroskopia służy do usunięcia ciał. Pacjent nie powinien jeść  co najmniej przez 6 godzin i pić przez 4 godziny przed zabiegiem.

Kolonoskopia to endoskopowe badanie dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Lekarz przez odbyt wprowadza giętki przewód zakończony kamerką i światłem. Oglądając w ten sposób śluzówkę jelita grubego specjalista może wykryć wiele patologicznych zmian włącznie z nowotworem złośliwym.  Profilaktyczne poddanie się temu badaniu pozwala na wykrycie raka jelita grubego w początkowym stadium zaawansowania. Zabieg ten umożliwia również usunięcie polipów, które po wielu latach mogą ulec zezłośliwieniu. Podczas badania pacjent odczuwa dyskomfort. Możliwe jest jego wykonanie w znieczuleniu miejscowym lub ogólnym. Aby badanie było skuteczne i cenne diagnostycznie światło jelita musi być pozbawione treści kałowych. W tym celu przed kolonoskopią (24-48 godzin) zalecana jest dieta płynna oraz stosowanie doustnych leków przeczyszczających.

5Czy do gastrologa potrzebne jest skierowanie?

Tak, aby uzyskać możliwość odbycia bezpłatnej wizyty u gastrologa niezbędne jest skierowanie od lekarza rodzinnego. W przypadku wizyty prywatnej skierowanie nie jest potrzebne.

Gastrolog
5 (100%) 1 głos