Niewydolność serca – przyczyny, objawy, leczenie

Schorzenia kardiologiczne przy obecnych możliwościach medycyny są dobrze diagnozowane i leczone, a zapadalność na choroby serca nie jest tak wysoka, jak jeszcze kilkanaście lat temu. Jedyną przypadłością, którą stwierdza się u coraz większej liczby chorych, jest niewydolność serca. Dlaczego tak się dzieje i jak temu zaradzić?

W Europie na niewydolność serca choruje około 15 milionów osób, z czego prawie milion w Polsce. Połowa z nich umiera w ciągu 4-5 lat od postawienia diagnozy. Wynika z tego, że śmiertelność w tej chorobie jest wyższa nawet od niektórych nowotworów. U podłoża niewydolności serca w około 3/4 przypadków leży choroba wieńcowa.

Objawy niewydolnego serca

Istnieje wiele sygnałów, które powinny wzbudzić nasz niepokój i skłonić do wizyty u lekarza. Niepokojące są takie objawy, jak utrata masy ciała lub też jej nagły wzrost oraz obrzęki kończyn. Najbardziej charakterystycznymi objawami niewydolności serca są jednak częste duszności oraz uczucie ciągłego zmęczenia.

Ataki duszności, które pojawiają się początkowo tylko przy większym wysiłku fizycznym, są pierwszym sygnałem choroby. Ataki te stają się coraz częstsze, a wraz z rozwojem choroby mogą pojawiać się również w czasie wypoczynku. Często chorzy mają problemy ze swobodnym oddychaniem w pozycji leżącej, zatem śpią na wysokich poduszkach.

Drugim charakterystycznym objawem niewydolności serca jest uczucie zmęczenia, co jest efektem zbyt małej ilości tlenu w organizmie. Źle dotlenione narządy gorzej radzą sobie ze swoimi obowiązkami, czego skutkiem jest znaczne osłabienie całego organizmu.

Objawy te mogą one sugerować uszkodzenie mięśnia sercowego, które jest bezpośrednią przyczyną jego niewydolności. Jeżeli cierpimy na chorobę wieńcową, nadciśnienie tętnicze lub kardiomiopatię i zaobserwujemy te objawy, należy jak najszybciej udać się do lekarza. Zleci on niezbędne badania – EKG, ECHO serca, rentgen klatki piersiowej, pełną morfologię krwi i badanie moczu.

Jej pojawienie się jest zazwyczaj związane z innymi problemami zdrowotnymi, a wśród najczęściej występujących przyczyn tego schorzenia znajduje się choroba wieńcowa. Wśród najbardziej narażonych na tę chorobą znajdują się również pacjenci cierpiący z powodu nadciśnienia tętniczego oraz ci, którym dokuczają wrodzone lub nabyte wady serca.
O niewydolności serca można mówić w chwili, gdy osłabiony mięsień przestaje zaspokajać bieżące potrzeby organizmu i zbyt wolno pompuje życiodajną krew.

Niewydolność serca jest chorobą przewlekłą, będącą następstwem innych nieleczonych schorzeń i może też pojawić się nagle np. po zawale mięśnia sercowego. Czynnikami wysokiego ryzyka są: otyłość, cukrzyca, wysoki poziom cholesterolu we krwi, palenie papierosów, praca w warunkach szkodliwych (pyły, opary chemiczne).

Leczenie niewydolności sercowej

Podstawowymi lekami w leczeniu niewydolności serca są ACEI (ang. Angiotensin Converting Enzyme Inhibitors – inhibitory konwertazy angiotensyny). U osób, u których ACEI są niewskazane, stosuje się zamiennie sartany. Poza tym w leczeniu skojarzonym biorą udział beta-blokery, glikozydy nasercowe, ewentualnie inne leki dobrane przez specjalistę kardiologa.

Istotne jest prawidłowe leczenie schorzeń pierwotnych, które doprowadziły do niewydolności serca. Dlatego niezbędne jest przeprowadzenie kompleksowej diagnostyki laboratoryjnej i odpowiedni dobór leków. Równolegle chory powinien przestrzegać zaleceń co do postępowania niefarmakologicznego. Należy skorygować masę ciała, bezwzględnie zaprzestać palenia, ograniczyć spożycie soli i alkoholu.

W przypadku nieskuteczności leczenia farmakologicznego, konieczne jest leczenie operacyjne, na przykład wszczepienie stymulatora, rewaskularyzacja naczyń wieńcowych, transplantacja serca.

Bezcenna profilaktyka

W profilaktyce niewydolności serca ważną rolę odgrywa zarówno zdrowy styl życia, uprawianie sportu, jak i w porę wykryte problemy z sercem. Walkę z tymi poważnymi dolegliwościami ułatwiają specjalne programy diagnostyczne, w których można wziąć udział.  W ramach takich programów można skorzystać ze specjalistycznych badań, dzięki których zagrożenie wykryte może być ze sporym wyprzedzeniem. Pozwala to w porę podjąć odpowiednie działania i zapobiegać poważnym komplikacjom ze zdrowiem. W przypadku niewydolności serca szybko podjęta terapia może nie tylko uchronić przed śmiercią, ale zminimalizować negatywne skutki choroby.

Niewydolność serca – przyczyny, objawy, leczenie
5 (100%) 2 głos

1 KOMENTARZ

1. Z tym sercem różnie bywa i 99% przypadków lekarze mają rację