Liszaj płaski? Strzeż się tej choroby!

Liszaj to przewlekła choroba skóry i błon śluzowych, która wbrew powszechnej opinii nie ma charakteru zakaźnego. Sprawdź, jakie rozróżniamy rodzaje tej choroby i zobacz jak wygląda liszaj.

Maść na bazie kortykosterydów, pomoże zredukować zapalenie skóry.
Sprawdź jaka maść pomoże >

Liszaj płaski

To najczęściej spotykana postać liszaja. Charakteryzuje się sinofioletowymi, połyskującymi grudkami na skórze, którym towarzyszy świąd. Przyczyny występowania liszaja płaskiego nie są do końca znane. Przypuszczalnie czynnikami wywołującymi chorobę są zaburzenia funkcjonowania układu autoimmunologicznego, przyjmowanie niektórych leków oraz kwestie psychologiczne – np. silny stres.

Leczenie liszaja płaskiego jest długotrwałe i wymaga cierpliwości. Walka z chorobą koncentruje się na jej objawach, nie na przyczynach. Polega ono na podawaniu leków, takich jak kortykosterydów, a w cięższych przypadkach metotreksatu. W leczeniu miejscowym stosuje się maści i kremy sterydowe. Lekarze niekiedy łączą z główną terapią stosowanie leków przeciwbakteryjnych i przeciwgrzybicznych. W celu zmniejszenia świądu stosuje się leki przeciwhistaminowe. Jak w przypadku wszystkich schorzeń dermatologicznych, chorzy z liszajem płaskim powinni przykładać szczególną uwagę do pielęgnacji skóry, odpowiednio ją nawilżać i natłuszczać oraz unikać kontaktu z substancjami drażniącymi.

Liszaj rumieniowaty

Inna nazwa liszaja rumieniowatego to toczeń rumieniowaty. Jest to bardzo rzadka, przewlekła choroba immunologiczna. Objawia się stanami zapalnymi w obrębie wielu narządów, charakterystycznym objawem są także cytopenie. Zmiany skórne mają postać czerwonych gródek zlewających się w większe wykwity. Cechą charakterystyczną tej choroby jest także nadwrażliwość na światło. Przyczyny liszaja rumieniowatego nie są znane, specjaliści dopatrują się ich w genach, zakażeniach wirusowych, hormonach oraz czynnikach psychologicznych i środowiskowych. Leczenie liszaja rumieniowatego polega na podawaniu leków immunosupresyjnych, kortykosteroidów i środków przeciwmalarycznych.

Charakteryzuje się bólem i suchością kobiecych stref intymnych. Objawami mogą być także świąd i pieczenie. Liszaj twardzinowy wywoływany jest przez zmiany hormonalne i najczęściej występuje u kobiet w okresie menopauzy. Ten rodzaj liszaja poddaje się leczeniu lekami miejscowymi i doustnymi, które wspomagane są kremami zawierającymi witaminę A, kortykosteroidy i estrogeny.

liszaj rumieniowaty

Liszajec zakaźny

Wbrew zbieżnej nazwie nie ma nic wspólnego z liszajami. Liszajec to powierzchowne zakażenie objawiające się wykwitami pęcherzykowo – krostkowymi. Powstaje na skutek zakażenia paciorkowco – gronkowcowego. Leczony liszajec ustępuje po około 10 dniach.

Liszaj płaski atakuje nagle i niespodziewanie. Choroba ta pojawia się bez względu na wiek, jednak wzrost zachorowań notuje się w przedziale od 30 do 60 lat. Przyczyny liszaja ciągle stanowią dla współczesnej medycyny zagadkę, jednak można dostrzec związek tej choroby skóry ze schorzeniami o podłożu autoimmunizacyjnym – bardzo często objawy chorobowe pojawiają się przy cukrzycy.

Przypuszcza się, że liszaj płaski atakuje również w sytuacjach stresogennych, prowadzących do generowania szoku, a także po użyciu niektórych lekarstw.

liszaj na plecach

Objawy choroby

Liszaj płaski to choroba bardzo uciążliwa, bowiem jej objawy mają przewlekły, nawracający charakter. Atakuje on najczęściej niespodziewanie, z różnym nasileniem. Dotyczy przede wszystkim skóry i paznokci, jednak mogą ewoluować w postać zagrażającą błonom śluzowym. Liszaj może również występować na plecach.

Najpierw pojawia się wykwit o dość charakterystycznej, fioletowo – brunatnej barwie, który ma postać grudki. Kształt tych zmian jest dość zróżnicowany, najczęściej ich średnica nie przekracza 3mm. Charakterystyczną cechą jest ich połyskująca powierzchnia, podzielona delikatną siateczką o białym kolorze. Wykwity pojawiają się na skórze nadgarstków, dłoni, w okolicach pępka, a także w okolicach krocza. Nierzadko również atakują błonę śluzową jamy ustnej.

Generują one silny świąd, czasami pojawić się może również obrzęk. W przypadku paznokci nie dochodzi do powstawania charakterystycznych grudek, jednak pojawiają się liczne pasma o żółtym zabarwieniu. Liszaj płaski można podzielić na kilka odmian, które różnią się między sobą w obrazie klinicznym. Rodzaje schorzenia nierzadko wymagają różnicowania z innymi chorobami takimi jak łuszczyca, czy też atopowe zapalenie skóry. Pewną diagnozę jest w stanie postawić tylko i wyłącznie doświadczony lekarz dermatolog, co pozwoli na podjęcie skutecznej terapii zwalczającej objawy liszaja.

Leczenie Liszaju

Terapia opiera się przede wszystkim na leczeniu objawowym, które obejmuje stosowanie miejscowych środków. Podaje się przede wszystkim maści na bazie kortykosterydów, które redukują zapalenie skóry.
Sprawdź jaka maść pomoże >
Profilaktycznie wdraża się również antybiotykoterapię, która zapobiega rozwojowi zakażeń. Liszaj płaski może być także leczony terapią świetlną, jednak metoda ta jest obecnie w fazie udoskonalania – pokłada się w niej duże nadzieje.

Czy Ty lub ktoś z Twoich bliskich cierpi na liszaj? Opisz przebieg swojej choroby i podziel się doświadczeniami w komentarzu!

Liszaj płaski? Strzeż się tej choroby!
4.48 (89.6%) 25 głos

12 KOMENTARZE

1. Witajcie, mój brat pozbył się liszaja na dobre……UWAGA! W 2 MIESIĄCE!!!!!! Kochani wiem co on przechodził….i potrafię się wczuć w Waszą sytuację, kiedy męczycie się z chorobą latami. ….Udzielę wszelkich informacji aby Was z tego wyciągnąć na zawsze!!!! Pamiętajcie dermatolodzy leczą tylko OBJAWY a nie PRZYCZYNY!!!
    PS to jest nasza misja z bratem aby pomóc wszystkim tym, którym potrzebna jest pomoc. Mojemu bratu też ktoś kiedyś pomógł i chcemy dzielić się tą wiedzą.

2. Dzien dobry. Pisze w imieniu mojej koleżanki Basi, która ma tez ten problem . Walczy różnymi środkami od4 miesięcy, ale nie widać efektów . Największym problemem jest to ze ona pracuje w szpitalu i ma kontakt z różnymi środkami chemicznymi .Bardzo bym prosiła o pomoc dla niej .dziekuje

3. Witam ja również leczę się na liszaj płaski . Trafiłam z tego powodu do szpitala dermatologicznego tam dostałam lek dapson (w Polsce nie dostępny trzeba w ministerstwie starać się o import docelowy lub znajomi Niemcy , Francja i wtedy od reki.) Dapson mi pomógł wszystko ładnie się goi, pęcherzyków nowych nie ma leczenie podobno długo trwa ja dopiero na nich 1 miesiąc ale nic nowego się nie pojawia. Życzę powodzenia w walce z wrogiem bo to trudny przeciwnik wiem to po sobie.