Onycholiza

Onycholiza to choroba paznokcia, która charakteryzuje się odstawaniem płytki paznokciowej od łożyska. Onycholiza może dotknąć zarówno płytki paznokciowej palców u rąk czy stóp. W jej wyniku paznokieć zaczyna przybierać białą, zieloną lub żółtą barwę, a pomiędzy różową częścią płytki paznokciowej  a białą (tą odchyloną od łożyska paznokcia) powstaje nieregularna granica. Odwarstwienie zaczyna „atakować” płytkę paznokciową od strony obrąbka naskórkowego podpaznokciowego lub niekiedy od strony bocznej płytki paznokciowej.

Onycholiza jak leczyć?

Żeby zapobiec pogarszaniu się stanu paznokcia i uniemożliwić nawrotu procesu onycholizy, należy dbać o paznokcie.

Należy rozważyć użycie:

Podstawowa profilaktyka zapobiegająca pogarszaniu się stanu paznokcia:

• uważaj, żeby nie uszkodzić paznokcia
  • dbaj o to, aby łożysko paznokcia było w czystości i było w nim sucho
  • używaj kosmetyków, które mogą wzmocnić płytkę paznokcia jak np. serum regeneracyjne zobacz gdzie znajdziesz >
  • obcinaj paznokcie na „krótko”
  • obcinaj część paznokcia która jest uszkodzona,obciąć uszkodzoną część paznokcia,
  • unikaj używania lakierów, zmywaczy i innych sztucznych substancji do paznokci
  • w przypadku konieczności wykonywania wilgotnych pracy przy pomocy dłoni wykorzystuj bawełniane rękawiczki na które nałożone będą „gumowe” rękawiczki.

Przyczyny Onycholizy

Zmiana ta może mieć podłoże genetyczne – może być dziedziczona, nabyta lub wrodzona. Niekiedy towarzyszy innym chorobom, jak:

• łuszczyca
  • liszaj
  • kontaktowe zapalenie skóry.

Postęp choroby zazwyczaj jest bezbolesny, a zwłaszcza wtedy gdy trwa on powoli i stopniowo. Ból może się pojawić w momencie, gdy płytka paznokciowa odwarstwia się daleko w kierunku macierzy paznokcia. Onycholiza częściej dotyka kobiety, głównie te dorosłe.

Onycholiza nabyta

Onycholizie nabytej nie towarzyszy infekcja. Leczenie w jej przypadku polega przede wszystkim na likwidacji czynników, które przyczyniły się do jej powstania np. noszenia nieodpowiedniego obuwia, używania środków chemicznych, które w skutkach prowadzą do odklejania się płytki lub innych czynników mechanicznych. Odklejoną płytkęonycholiza
paznokciową należy usunąć aż do miejsca, w którym przylega ona do łożyska. Dodatkowo sprzyjające w procesie leczenia będą oczyszczanie i pobudzanie łożyska przy użyciu frezu diamentowego lub opatrunki hydrożelowe lub hydrokoloidowe w celu utrzymania wilgotnego środowiska. Pomocne będą także wszelkie suplementy diety wpływające na kondycję paznokci

Przyczyny powstawania onycholizy

Przyczyny onycholizy w wielu przypadkach pozostają niewyjaśnione. Z tych, które mogą ją powodować są:

• urazy mechaniczne
  • infekcje
  • choroby skóry
  • wady genetyczne
  • długotrwałe i częste moczenie paznokci
  • stosowanie środków chemicznych
  • chemioterapia
  • nieprawidłowo wykonane zabiegi manicure, pedicure
  • nieprawidłową (zbyt inwazyjna) terapią.

Onycholiza może również dotknąć kobiety będące w ciąży.

W przypadku onycholizy atakującej paznokcie palców u stóp może być obuwie niedopasowane do budowy stopy, zrobione z materiału będącego tworzywem sztucznym, które powodują zwiększoną potliwość stóp, a w efekcie sprzyjają odklejaniu się płytki. Obcasy również sprzyjają różnym chorobom stóp, w tym onycholizie

Onycholiza pierwotna i wtórna

Onycholiza pierwotna dotyka osoby, które nadmiernie poddają się zabiegom kosmetycznym tkj.: manicure, środki nawilżające, rozpuszczalniki. Częściej spotykana jest u osób z długimi paznokciami. Nawet najmniejszy uraz w przypadku zbyt długiej płytki paznokciowej może spowodować rozwój choroby.onycholiza kobieca

Onycholiza wtórna to ta wynikająca ze schorzeń dermatologicznych tkj.: grzybica paznokci, reaktywne zapalenie, nadmierna potliwość, trąd, kiła, pęcherzyca zwykła, pelagra. Może do niej doprowadzić również stosowanie niektórych leków i antybiotyków. Niektóre choroby tkj. chorobay tarczycy (nadczynność lub niedoczynność gruczołu tarczowego), zespółem żółtych paznokci, rak płuc, szpiczak mnogi, twardzina układowa, niedokrwistość (anemia) powstała z niedoboru żelaza, cukrzyca lub choroby naczyń obwodowych mogą doprowadzić do rozwoju onycholizy.

Leczenie onycholizy

Leczenie onycholizy powinno się zacząć od ustalenia przyczyny jej powstawania i jej wyeliminowania. W większości przypadków wyeliminowanie czynników, które doprowadziły do powstania onycholizy daję szansę na pełne wyzdrowienie i powrót paznokcia do odpowiedniego stanu. Płytka paznokciowa, która oddzieliła się od łożyska nie zrośnie się z nim ponownie, dlatego aby paznokieć nabrał odpowiedniej formy trzeba poczekać aż całkowicie odrośnie. Okres ten trwa od 4 do 6 miesięcy, przy czym w przypadku choroby, która zaatakowała paznokcie palców u stóp okres ten może być nawet 2 razy dłuższy. Po ustaleniu przyczyny pojawienia się onycholizy należy wykluczyć infekcje bakteryjne lub grzybicze i dopiero wtedy dobrać odpowiednią metodę leczenia. Niezbędna więc jest konsultacja dermatologiczna i/lub podologiczna

Zapobieganie onycholizie

Jeśli uda nam się wyleczyć płytkę paznokciową nie zapominajmy o tym, że choroba może się nawrócić (zwłaszcza jeśli ma ona podłoże dziedziczne). Aby zapobiegać ponownemu odwarstwianiu paznokci należy regularnie wykonywać czynności tkj.:

• w przypadku urazu paznokcia obciąć jego uszkodzoną część
  • regularnie obcinać paznokcie „na krótko”
  • utrzymywać łożysko paznokcia w suchym i czystym środowisku
  • używać naturalne kosmetyki wzmacniające płytkę paznokcia
  • nie używać, zwłaszcza nadmiarowo, lakierów do paznokci, zmywaczy, rozpuszczalników i innych detergentów
  • wykonywać wszelkie prace domowe (i nie tylko) w rękawiczkach bawełnianych i gumowych (2 pary), tak aby płytka paznokciowa nie była narażona na wilgoć.
Onycholiza
4.71 (94.29%) 7 głos