Świąd skóry – czy to już alergia?

Każdy z nas zna to uczucie. Powstaje ono na skutek mechanicznego drażnienia zakończeń nerwowych na powierzchni skóry, a najskuteczniejszym lekiem na świąd jest drapanie. Niby nic wielkiego, gdyby nie fakt, że zwykłe swędzenie może być czasami objawem przewlekłych chorób, nierzadko groźnych dla zdrowia. Dlatego warto to obserwować i kontrolować. Zwłaszcza częste swędzenie w jednym miejscu na skórze, bez widocznych zmian i powodów, powinno nas głęboko zastanowić. Oto kilka chorób, w przebiegu których występuje świąd skóry.

Odczyn alergiczny

Pojawienie się swędzenia skóry nie musi oznaczać alergii, jednak warto to sprawdzić z pomocą specjalisty alergologa. Nasilenie dolegliwości alergicznych jest zróżnicowane i zależy głównie od stopnia nietolerancji organizmu na czynnik uczulający oraz od czasu ekspozycji na dany czynnik. Bardzo pomocne w ustaleniu przyczyny objawów są testy skórne, wykonywane w gabinetach alergologicznych. Polegają one na nakłuciu powłoki skórnej specjalną igłą i nałożeniu na mikroranę roztworu, zawierającego dany alergen – diagnozę stawia się po ok. 20 minutach na podstawie intensywności tzw. odczynu alergicznego.

Świerzb

Świerzbowiec to niewielki pasożyt, który drąży tunele pod warstwą rogową naskórka, co powoduje uciążliwy świąd – objawy nasilają się szczególnie w nocy, kiedy to pasożyt osiąga największą aktywność. Początkowo zmiany skórne są trudne do wskazania, jednak w miarę upływu czasu uwidaczniają się głównie w okolicach narządów płciowych, palców dłoni i stóp, a także w okolicy pępka.

Stan zapalny

Przede wszystkim chodzi tu o atopowe zapalenie skóry. Poza swędzeniem, które w większości przypadków zwiastuje chorobę, pojawia się również zaczerwienienie oraz liczne wykwity w wielu miejscach na ciele. Najczęstsza lokalizacja to twarz, kark, szyja oraz zgięcia kończyn. Choroba ujawnia się najczęściej bardzo wcześnie, bowiem w pierwszych sześciu miesiącach życia.

Niedoczynność tarczycy

Co wspólnego ma swędzenie skóry z tarczycą? Okazuje się, że bardzo dużo – w przebiegu chorób tarczycy, świąd pojawia się wespół z intensywnym złuszczaniem się naskórka i wypadaniem włosów. Taki zestaw dolegliwości powinien skłonić nas do jak najszybszej wizyty u specjalisty, bowiem nieleczona niedoczynność tarczycy przynosi zgubne skutki dla całego organizmu.

Świąd skóry – czy to już alergia?
Oceń Artykuł

2 KOMENTARZE

1. Swędząca wysypka na nadgarstkach i między palcami u rąk. Od kilku dni. Kolega w pracy zasugerował że to może być świerzb, „bo ktos tam niedawno z działu chorował”. Czy faktycznie może to byc objaw świerzbu? bo mi szczerze mówiąc, do głowy do nie przyszło…