Wrastający paznokieć – leczenie

Thinkstockphotos
Wrastający paznokieć – leczenie
4.53 (90.59%) 17 głos

Wrastający paznokieć jest częstym schorzeniem. Polega na tym, że róg lub krawędź paznokcia wrastają w miękkie mięso palca. Efektem jest ból, zaczerwienienie, obrzęk i czasami zakażenia. Wrośnięty paznokieć zwykle pojawia się na dużym palcu u nogi.

Często można leczyć wrastające paznokcie na własną rękę. Jeśli ból jest ostry lub rozprzestrzenia się, to jednak lekarz powinien podjąć kroki w celu łagodzenia dolegliwości i pomóc uniknąć komplikacji w razie wrastającego paznokcia.

Jeśli masz cukrzycę lub inny warunek, który powoduje słabe krążenie u nóg, to narażony jesteś na większe ryzyko powikłań, które są następstwem wrastającego paznokcia.

Wrośnięty paznokieć – leczenie i zabiegi.

Zazwyczaj można leczyć wrastający paznokieć przy użyciu domowych środków zaradczych, takich jak regularne moczenie stopy w ciepłej wodzie i stosowanie kremu z antybiotykiem. Jeśli ból nie mija lub pojawia się ropa lub zaczerwienienie, które wydaje się rozprzestrzeniać należy skonsultować się z lekarzem. Możliwe, że zajdzie potrzeba usunięcia paznokcia i podanie antybiotyków aby zapobiec zakażeniu i dalszym komplikacjom.

Zabiegi jakie można podjąć na wrastający paznokieć

• Podnoszenie paznokci. Dla nieco wrastających paznokci (zaczerwienienie i ból), lekarz może umieścić bawełnę, nić dentystyczną lub szynę pod krawędzią paznokcia aby oddzielić paznokcia od skóry. Pomaga to w rośnięciu paznokcia nad skórą.
  • Częściowe usunięcie paznokcia. W poważniejszych stanach wrośniętego paznokcia (zaczerwienienie, ból i ropa), lekarz może przyciąć lub usunąć wrastającą część paznokcia. Przed rozpoczęciem tej procedury, lekarz może czasowo znieczulić palec.
  • Usuwanie paznokci i tkanki. Gdy wrastający paznokieć powraca, lekarz może zalecić usunięcie części paznokcia wraz z tkanką (łożysko paznokcia), aby zapobiec ponownemu nawrotowi. Ta procedura może być wykonana laserowo lub z pomocą środków chemicznych.

Lekarz może zalecić stosowanie antybiotyków miejscowo lub doustnie aby zapobiec zakażeniom.wrastający paznokieć

Wrastający paznokieć – domowe sposoby leczenia

Domowe środki zaradcze:

• Moczyć nogi. Wykonuj to przez 15-20 minut dziennie. Moczenie w ciepłej wodzie zmniejsza bolesność i obrzęk.
  • Umieść bawełnę lub nić dentystyczną pod paznokciem. Umieść świeże kawałki bawełny lub woskowaną nić dentystyczną pod krawędzią wrastającego paznokcia po każdym moczeniu. Pomoże to w końcu sprawić, że paznokieć będzie rósł ponad tkanką. Zmieniaj nici i bawełnę do momentu aż ból i zaczerwienienie ustąpią.
  • Użyć miejscowo antybiotyk. Zastosuj maść z antybiotykiem na wrażliwym miejscu
  • Wybierz wygodne obuwie. Rozważ noszenie obuwia z otwartymi palcami aż do momentu pozbycia się wrastającego paznokcia.
  • Brać leki przeciwbólowe. Jeśli ból jest silny i przeszkadza w codziennym funkcjonowaniu można zażyć leki przeciwbólowe,.
  • Sprawdzaj swoje stopy. Jeśli masz cukrzycę, sprawdzaj swoje nogi codziennie na objawy wrastających paznokci i innych problemów ze stopami.

Wrastający paznokieć – objawy

Oznaki i objawy wrastającego paznokcia obejmują:

• Ból i tkliwość palca wzdłuż jednego lub obu boków paznokcia
  • Zaczerwienienie wokół paznokcia
  • Obrzęk palca wokół paznokci
  • Zakażenie tkanek wokół paznokcia

Wrastający paznokieć – przyczyny.

Wrastający paznokieć powstaje wtedy gdy paznokieć wrasta w mięso palca. Najczęstsze przyczyny to:

• Noszenie zbyt ciasnych butów, które ściskają palce
  • Powracająca grzybica paznokcia
  • Obcinanie paznokci zbyt krótko lub krzywo
  • Uszkodzenia paznokcia
  • Nietypowo zakrzywione paznokcie

Kiedy do lekarza?

Skonsultować się z lekarzem, jeśli:

• Występuje silny dyskomfort w palcu lub ropą lub zaczerwienienie, które wydaje się rozprzestrzeniać
  • Chorujesz na cukrzycę lub słabe krążenie w kończynach dolnych
  • Infekcja zdaje się powiększać

Wrastający paznokieć – powikłania.

Nieleczony lub niewykryte, wrośnięty paznokieć może zainfekować kość i doprowadzić do poważnego zakażenia kości.

Powikłania mogą być szczególnie dotkliwe, jeśli masz cukrzycę, ponieważ krążenie i unerwienie w nogach może być osłabione. Tak więc, każdy stosunkowo niewielki uraz stopy – cięcia, skaleczenia, odciski, zrogowacenia lub wrastający paznokieć nieleczone mogą prowadzić do infekcji. Trudno gojące się otwarte rany (owrzodzenia stóp) mogą wymagać operacji, aby zapobiec gangrenie – gnicie i śmierć tkanki wynikające z przerwy w przepływie krwi w pewnym obszarze ciała.

Wrastający paznokieć – zapobieganie.

Aby zapobiec wrastaniu paznokcia należy:

• Przycinać paznokcie prosto. Przy obcinaniu dopasować kształt paznokcia do kształtu palca. Jeśli równe przycinanie paznokci stwarza nam problemy należy skonsultować się z podologiem, który pomoże nam w tym.
  • Utrzymywać paznokcie w umiarkowanej długości. Nie przycinać paznokci zbyt krótko ponieważ podczas noszenia butów nacisk na paznokcie może je kierować tak, że będą wrastać w tkankę.
  • Nosić buty, które pasują właściwie.Staraj się dobierać buty, które nie uciskają palców i nie naciskają na palce nadmiernie.
  • Nosić obuwie ochronne. Jeżeli w pracy występuje ryzyko zranienia palców to należy zaopatrzyć się w obuwie np. z metalowymi nosami.

11 KOMENTARZE

1. Mam wrosniety paznokiec u nogi.jest ropa i krew. Od niedawna stosuje takie liscie mowia na to „lekarz” czy jakos tam. Pomaga. Dzikie mieso zaczyna sie cofac i palec zaczyna przypominac swoja dawna postac.

2. Ciekawy artykuł, choć niektóre metody zaproponowane dość wątpliwe. Wrastające paznokcie przede wszystkim należy pokazać dobremu podologowi (specjaliście od stóp). Zabieg chirurgiczny może okazać się niezbędny tylko w 10-20% przypadków i niestety wiąże się z co najmniej (!) kilkudniowym zwolnieniem z pracy oraz dużym ryzykiem, że operowany paznokieć odrośnie w znacznie gorszym kształcie niż przed chirurgiem lub nie odrośnie wcale. Co do domowych sposobów: często pomagają, ale wszystko zależy od konkretnego przypadku. Nie pomogą na niedocięty fragment paznokcia wbijający się ciało, przy suchej skórze moczenie stóp w roztworze soli czy sody, choć daje ulgę, może prowadzić do wysuszania płytki paznokcia i jego większego wkręcania itd. Bez fachowej oceny można sobie zrobić krzywdę. Najbardziej skuteczna metoda niechirurgiczna – odpowiednia do przypadku klamra na wrastający paznokieć założona w gabinecie podologicznym. Pozwala normalnie funkcjonować bezpośrednio po założeniu, chodzić, jeździć samochodem, pracować. Generalnie wrastający paznokieć u nogi to mały, ale bolesny problem, który nie zawsze da się skutecznie wyleczyć domowym sposobem… O błędnej pielęgnacji można poczytać też na stronie http://zdrowa-stopa.pl/index.php/galeria-przypadkow/.
    Większość gabinetów podologicznych w Polsce oferuje bezpłatne konsultacje, gdzie można uzyskać ocenę co trzeba konkretnie zrobić z danym przypadkiem, aby nie trafić do chirurga i wrastający paznokieć opanować. Najtrudniej oczywiście Paniom pozbyć się ładnych, ale zabójczo dla paznokci, ciasnych butów…

3. Moja córka rok temu zaczęła „przygodę” z paznokciem. Wizyta u chirurga i od razu rada- zerwac paznokieć. Nie zgodziłam sie. I słusznie. Parę tygodni walki antybiotykiem i spirytysem salicylowym połączone z odciaganiem wału paznokciowego i pomoglo. W tym roku sprawa powróciła i to z nasileniem. Od razu zdecydowałam się na wizytę u podologa. Gorąco polecam ! Obecnie wyciszamy stan zapalny krótkimi kapielami w mydle manusan i tamponujemy atraumanem Ag. Efekt znakomity. Po wyciszeniu, pani podolog zadecyduje, czy załozymy klamrę, czy zrobimy zabieg kostką Arkady. Moja rada- zanim zdecydujecie się na zabieg zrywania paznokcia, odwiedźcie dobrego podologa.

• Zdecydowanie polecam kostkę Arkady. Mniej boli, szybciej (w zasadzie natychmiast po zabiegu) dochodzi się do formy. No i oczywiście polecam przy okazji serum kolagenowe TC 16 też Arkady, przed zabiegiem zmiękcza paznokieć i łagodzi podrażnienia wokół, a po wspomaga leczenie.

4. ostatnio zaczął wzrastać mi się paznokieć w dużym palcu więc odcięła kawałek paznokcia ale wydało się zakażenie i teraz mam ropę.
    co najlepiej zastosować?
    proszę o odpisanie

5. Trzy lata temu wrósł mi paznokieć, pierwszy raz, od razu chirurg, zabieg, trzy dni i po bólu. Minął rok,paznokieć odrósł do miejsca w którym był ucięty i to samo, założona klamra, odpadła, więc chirurg, zabieg, trzy dni i spokój. Na rok. Za trzecim razem mama siłą wepchała mnie do gabinetu chirurga, powtórka z rozrywki. Czwarty rok i to samo, paznokieć mam pęknięty wzdłuż i ta pęknięta część zawija się i wbija bardzo boleśnie w ciało. Postanowiłam, że czwarty raz nie dam się zaciągnąć do chirurga, aby ponownie spieprzył robotę. Choćby paznokieć miał mi przebić skórę to powiedziałam, NIE PÓJDĘ. Odmaczany, smarowany, psikany antybiotykiem, nic a nic nie pomaga. (paznokieć jest obcinany prosto i dbam o to, bo po tylu razach już nie chciałam aby to sie powtórzyło, a tu suprise czwarty raz, a mam dopiero 17 lat …

• Poszukaj w swojej miejscowości lub okolicy podologa stosującego Metodę Arkady. Polecam z całego serca. W necie jest sporo o niej, a jeszcze na FB warto foteczki obejrzeć (tylko dla osób o mocnych nerwach).

6. Miałam trzy razy zrywany paznokiec i za każdym razem ta sama sytuacja, że paznokieć wrastał w wały przypaznokciowe. Dopiero kolezanka poleciła mi wizyte w Przychodni Centrum Stopy. Mają dwa oddziały w Łodzi i Warszawie. Wyleczyli mi paznokcia tamponadami oraz klamrami drutowymi. Klamre zakładaną miałam w znieczuleniu o które sama poprosiłam. Przychodniłam później jedynie na zmianę łącznika. Po roku czasu mój paznokieć urósł normalnej grubości i co najważniejsze nie wrasta się w skórę, przez co mogę uprawiać teraz sporty które wcześniej musiałam przerwać z powodu bólu. Serdecznie polecam! Cudowna kadra!

7. Witam mam juz wzrosniety paznokieć lekarze nic z tym nie robia pojawia sie krew czasem ropa. Od niedawna mieszkam w Anglii ale w Polsce mialem kaktus i zapomniałem go wziasc ze soba. Jest jakas metoda jak tak prosze. Kazda metode sprawdziłem . (Lewa stopa)